Studiedagar för lärare

Att inspirera skoltrötta - studiedag för lärare

I föredraget berättar dramatikern, skådespelaren och konsulten Jonas Fröberg om sitt sex år långa arbete med skoltrötta ungdomar från Göteborgs förorter. Workshopen går ut på att göra några av de övningar Jonas utför med skoltrötta ungdomar och reflektera över hur dessa fungerar.

Att skriva för scenen

För lärare i årskurs 6-9.

Lär dig grunderna i hantverket att skriva manus:                   

Dramaturgi – Hur konstruerar man och håller ihop en berättelse som fängslar publiken?
Hur skriver man dialog?
Hur bygger man upp berättelsens rollfigurer?
Praktiska råd och tips på övningar som du kan använda när du lär dina elever att skriva för scen.

Att skriva för film och webb

För lärare i årskurs 7 till och med gymnasiet.

Studiedag som ger dig tips på uppläggning av ett kortfilmsprojekt med eleverna: Manus och filmdramatikens grunder.
Projektförberedelser, vad ska man tänka på?
Regi och filmteknik, hyra utrustning, etc.

Att skriva radiodramatik

För lärare i årskurs 6 till och med gymnasiet.

Lär dig grunderna för dramatik i radiomediet: Hur använder dramatikern olika knep för att få lyssnaren att förstå rollfigurerna och hänga med i handlingen?
Hur lägger man upp ett projekt där eleverna får redovisa sitt arbete som en radioutsändning? – Hur ser manus ut, vad ska man tänka på, vilken teknik behövs?
Ljudbakgrunder och redigering.

Readings – att läsa roller tillsammans

För lärare i årskurs 7 till och med gymnasiet.

Skådespelare och dramatiker jobbar ofta med ”readings” – ibland som ett framträdande inför publik, men oftast inom en grupp när man testar eller övar in ett manus. Då läser man de olika rollerna i manuset utan att koppla på scenografi, kostym, mask etc.

Metoden att läsa manus högt tillsammans levandegör den dramatiska texten och ger samtidigt övning i språkförståelse och språknivå. Eleverna får träna på att framträda inför klassen, tolka text och sammanhang och de får samtidigt kunskaper om hur manus är uppbyggda.

Hur genomför man en reading?
Läsa manus, introduktion till dramaturgin.
Välja texter, planering.
Genomförandet, regi.

Dramatisera en novell

För lärare i årskurs 6 till och med gymnasiet.

Lär dig dramaturgins grunder och ge eleverna förutsättningarna för att dramatisera en novell:
Dramaturgins grunder.
Utformande av rollfigurer.
Skriva dialog.
Välja novell och planera för arbetet med eleverna.
Tips och råd, diskussionsexempel.

Dramatisering

med Ulf Gran.

För lärare i årskurs 6 till och med gymnasiet.

Svensklärare eller andra, med eller utan elevgrupp. En text eller novell är vald av läraren. Den analyseras med avseende på dramatiska möjligheter och indelas i scener. Avsikten med studiedagen är att lärare ska få en metod för dramatiserande.

Halvdag eller kväll.

Att förstå en situation

med Ulf Gran.

För lärare i årskurs 6 till och med gymnasiet.

En lärare som har ett dramatiskt projekt med elever, tal- eller musikpjäs, kan få sin uppsättning prövad och diskuterad vid önskad tidpunkt under instuderingstiden. Ulf kan ge enbart synpunkter till regissören eller överta något moment och arbeta med eleverna på scenen.

Halvdag eller kväll, gärna med ett återbesök.

Lär om dramatiskt berättande

Mats Wahl föreläser kring dramatiskt berättande för lärare. Kan gälla både scendramatik och filmberättande och kan byggas ut till seminarier för att utveckla eget skrivande. Han kan även utforma särskilda program för arbete med elever. 

Målgrupp: Årskurs 6 till och med gymnasiet samt lärare.

Lär dig att berätta för film

Kurt Öberg erbjuder ett seminarium för dig som arbetar med berättande i skolan. Allas historier är värdefulla om de är genuint syftande och genomarbetade. Att skriva är ett hantverk och varje hantverk är delvis baserat på hur människor lever i ett samhälle. Lär dig hur man berättar för film och överraska din publik. 

Målgrupp: Lärare.

Hur ordet i boken blir teater på scenen

Marie Öhrn berättar om en dramatikers arbete och funktion inom teatern. Eleverna får göra övningar med exempel på förhållandet mellan idén, det skrivna ordet och det gestaltande på scenen.

Målgrupp: Årskurs 6 till och med gymnasiet samt lärare.